”Profesorii altfel” vor preda în Brașov ore de fizică

64

”Profesorii altfel” vor preda în Brașov ore de fizică

Luna martie aduce în Brașov primii ”profesori altfel” care vor preda în școlile de stat prin metode active la orele de fizică. Astfel, de săptămâna viitoare, peste 500 de elevi din școlile din Brașov vor învăța prin metoda investigației la orele de fizică.
Carmeuse investește în „profesorii altfel” formați de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale (CEAE) în județul Brașov, începând cu luna martie. Aceștia își vor însuși cunoștințele și abilitățile necesare utilizării metodelor active în învățarea științelor exacte în școală. „Profesorii altfel” sunt cei care încurajează curiozitatea naturală a copiilor față de lumea înconjurătoare, stimulându-le prin tot ceea ce fac dorința de a descoperi, de a înțelege, de a gândi și capacitatea de a pune sub semnul întrebării ceea ce văd în jurul lor.
Una dintre cele mai eficiente metode de a le păstra vie curiozitatea elevilor și de a-i ajuta să înțeleagă mai bine fenomenele studiate la științele naturii este metoda investigației. Un elev învață prin investigație atunci când se află în fața unei probleme, când studiază cu atenție datele și relațiile cauzale, reușind să găsească cea mai bună soluție. În tot acest timp, profesorul devine facilitator al cunoașterii și, în acelasi timp, un partener al elevilor în procesul de învățare. Acest mod de lucru conduce la o înțelegere mai profundă a fenomenelor pe care le studiază (are loc o învățare de profunzime), fiind folosit și în procesele de raționare din viața de zi cu zi.
”Modernizarea metodelor de predare la clasă a științelor naturii este modul prin care noi, echipa CEAE, ne implicăm în mod activ în vederea scăderii analfabetismului științific în rândul elevilor din România. În acest moment, 38,6% din elevii de 15 ani sunt analfabeți științific, ceea ce înseamnă că nu înțeleg și nu pot explica științific fenomenele din jurul lor. Fără o intervenție strategică în acest sens, România riscă să genereze o criză a angajaților capabili să răspundă nevoilor economice, pe care nu o va mai putea gestiona. Pentru că odată ajunși acolo, nu vom mai putea avea o economie care să țină pasul cu progresul tehnologic din simplul motiv că vor exista tot mai puțini oameni care să poată gestiona aceste procese tehnologice”, a declarat Cristian Hatu, Președintele CEAE.carmeuse bv martie profesori
Cu sprijinul Carmeuse, comunității de „profesori altfel” care, până în acest moment, numără peste 1 800 de profesori la nivel național, i se vor alătura alți 20 de profesori în Brașov, care au început cursurile de formare organizate de CEAE. Astfel, în al doilea semestru al anului școlar 2017 – 2018, alți 500 de elevi vor fi beneficiarii noii metode de învățare a științelor la clasă.
Demarat în anul 2012, proiectul educațional http://ceae.ro/proiect-invatarea-fizicii/” „Fizica altfel și-a propus să formeze profesorii de fizică să lucreze la clasă prin metoda investigației, metodă ce le permite elevilor să dobândească abilități de bază foarte importante pentru viitorul lor și anume: gândire critică, rezolvarea de probleme complexe, luarea și asumarea deciziilor, capacitatea de a lucra în echipă, capacitatea de a învăța lucruri noi într-un timp relativ scurt etc
În 2017, CEAE, împreună cu reprezentanți ai comunității „profesorilor altfel”, au generat schimbarea programei școlare de fizică la gimnaziu. Astfel, extinderea cursurilor de formare este un pas firesc pe care organizația și l-a asumat astfel încât toți elevii să beneficieze de noua abordare a predării prin investigație la clasă. În acest moment, peste 1.800 profesori de fizică au fost formați să utilizeze la clasă noile metode, la nivel național.
Tot în 2017 a fost demarat și proiectul http://ceae.ro/chimia-altfel/. Până în acest moment au fost formați peste 100 de profesori.