Recitalul Cameral

53

Recitalul Cameral

Filarmonica Brașov, vă invită marți 17 Mai 2018, de la ora 18.30, la Sala Patria la Recitalul Cameral.
În program se vor regăsi piese ale compozitorului B. Britten:
– 6 Metamorfoze după Ovidiu pentru oboi solo
– Variațiuni temporale pentru oboi și pian
– Lăcusta și viespea pentru oboi și pian
– Fantezie pentru oboi, vioară, violă și violoncel
Vor interpreta muzicienii EMIN CURTGEAFAR – oboi, ROXANA CURTGEAFAR – vioară, SIMONA GURĂU – violă, ALEXANDRA ENACHE – violoncel, ANCA PREDA – pian
Benjamin Britten se foloseşte de câteva principii de compoziţie, preluate din epocile anterioare, creând un univers sonor propriu. Indiscutabil, contribuţia adusă muzicii este confirmată de programele de sală în care sunt prezente – peste tot în lume – lucrări semnate de el. În încercarea de a creiona profilul muzicianului (în ipostaza de interpret, dirijor şi mai ales În desfăşurarea muzicală, Britten porneşte cel mai adesea de la o celulă generatoare sau de la un motiv caracteristic pe care îl prelucrează în fiecare secţiune/parte. De exemplu, în Şase metamorfoze pentru oboi solo se remarcă prezenţa tetracordului (iniţial descendent, minor).
Aşadar stilul componistic a lui Benjamin Britten inovează prin elemente originale, care nu sunt, însă, şocante, frapante sau prea depărtate de tipologiile standard. Este vorba despre un stil caracteristic format din elemente de construcţie comune secolelor precedente, într-un limbaj accesibil atât pentru publicul britanic, cât şi pentru cel universal.
Limbajul muzical utilizat de Britten este, de asemenea, mozaicat, construit din suprapuneri. Utilizează scriitură modal-cromatică, tono-modală, preponderent modală, preponderent tonală, uneori impresionistă. De cele mai multe ori, constructele armonice cromatice, modale sau bitonale, păstrează elemente sau aluzii tonal-funcţionale, iar lucrările sale se încheie cu relaţia tonică-dominantă sau structuri arpegiate ale tonalităţii.